Persoane vârstnice ținute în mizerie, produse alimentare expirate de câteva luni, băi insalubre și paturi ruginite sunt doar câteva dintre neregulile depistate de Protecția Consumatorilor Cluj în urma controalelor din azile.
Mizeria și haosul din azilele de bătrâni clujene taxate dur de către Protecția Consumatorului
În perioada 11-16 iulie 2023, Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord-Vest Cluj, prin intermediul unor echipe mixte, au efectuat o serie de controale la operatorii economici care prestează servicii de îngrijire a persoanelor vârstnice, de pe raza regiunii (Cluj, Bihor, Bistrița Năsăud, Maramureș, Satu Mare, Sălaj).
Protecția Consumatorilor Cluj a verificat 297 operatori economici/centre rezidențiale.
Comisarii CRPC RNV Cluj au identificat mai multe deficiențe, pentru care au aplicat 183 amenzi contravenționale în cuantum de 1.787.000 lei si 205 avertismente.
Totodată, au fost dispuse măsurile complementare de
– oprire definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme în valoare de circa 22150 de lei
– oprire temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, la 80 de unitati, iar in cazul a 4 centre relocarea rezidenților
– sesizarea instituțiile abilitate pentru luarea măsurilor aferente deficiențelor constatate care exced sferei de competență a instituției noastre
Neregulile înregistrate de echipele de control au fost:
1. lipsa în blocul alimentar si in camere a plaselor contra insectelor
2. modificarea stării termice a produselor
3. folosirea unor preparate și produse fără elemente de identificarecaracterizare si cu data limita de consum depasită cu pană la 60 de zile
4. folosirea unor vitrine frigorifice, pentru depozitarea produselor și preparatelor, insalubre, cu praf în exces, rugină și chedere pline de mucegai
5. utilizarea veselei din plastic si a unor ustensile de lucru cu manere de lemn sau plastic, precum și a veselei smălțuite cu ciobituri in exces
6. folosirea unor spații de depozitare neigienizate, având rafturi cu rugină, improprii depozitării produselor alimentare
7. folosirea unor spații nerenovate, insalubre, cu gresie lipsă sau spartă, cu scurgeri de canalizare defecte, cu calorifere cu rugină, îmbâcsite, pline de praf și depuneri de produse
8. folosirea unor coșuri/tomberoane pentru reziduuri fără capace, în zona de preparare a alimentelor , in camere de cazare si bai
9. utilizarea unor lenjerii de pat și saltele neconforme, neigienizate, cu pete
10. incinta bailor din camerele beneficiarilor aveau vasele wc neigienizate
11. scarile de acces intrare cu gresia sparta, incinta exteriorul spatiului neamenajat
12. folosirea unor paturi neconforme
13. Depozitare direct pe paviment, la temperatura mediului ambiant, la 2 – 6̊ grade Celsius, si produse alimentare depozitate in exteriorul clădirii fără a fi protejate
14. Lipsa soluție dezinfectanta pentru vesela in blocul alimentar
15. Lista meniu incomplectă, neavizată de către personal de specialitate
16. Lipsa dovada efectuarii DDD
17. Lipsa autorizatii de functionare
18. Vase WC fără maner pentru persoane cu dizabilitati sau vârstnice
19. Mobilier degradat impropriu uzului
20. Paturi degradate, lenjerie insalubra, improprii utilizarii
21. Pardoseli deteriorate, neigienizate
22. Neafisare lista de tarife servicii
23. Practici comerciale înșelătoare rezultate din prezentarea pe site-uri a unor imagini aferente serviciilor, iar in realitate acestea nu se regasesc, fiind identificate multe neconformități.
PREFECTURA CLUJ TRANSMITE URMĂTOARELE:
Centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dizabilități și celor destinate copiilor, de pe raza județului Cluj au fost verificate în perioada 10-16 iulie. Astfel, echipe mixte formate din reprezentanți ai Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență „Avram Iancu”, Inspectoratului de Poliție Județean, Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială, Inspectoratului Teritorial de Muncă, Direcției de Sănătate Publică a Județului, Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și a Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor au evaluat situația centrelor din județ.
În urma verificărilor celor 91 centre, din care 53 private și 38 finanțate de la bugetul de stat, (centre rezidențiale destinate persoanelor vârstnice – 46 și 2 centre clandestine, centrele rezidențiale destinate copiilor – 38 și centrele rezidențiale destinate persoanelor cu dizabilități – 5) au fost luate următoarele măsuri:
– ISU a aplicat 71 amenzi, cumulând 741.000 lei și 540 avertismente,
– IPJ a aplicat 5 amenzi, cumulând 18.000 lei și 20 avertismente,
– AJPIS a aplicat 2 amenzi, cumulând 25.000 lei,
– ITM a aplicat 26 amenzi, cumulând 93.500 lei și 62 avertismente,
– DSP a aplicat 28 amenzi, cumulând 75.000 lei și 2 avertismente,
– DSVSA 30 amenzi, cumulând 363.000 lei și 32 avertismente,
– CJPC a aplicat 23 amenzi, cumulând 348.000 lei și 15 avertismente,
Totalizând 185 amenzi în valoare de 1.663.500 lei și 671 avertismente.
Confiscări 304,1 kg de produse și 195 de ouă.
Au fost constatate o serie de nereguli și au fost aplicate avertismente și sancțiuni pentru: produse expirate, lipsa unor proceduri sau documente, lipsa personalului de specialitate, absența verificării și întreținerii periodice a instalației electrice, a documentelor specifice pe linia apărării împotriva incendiilor, lipsa analizei de risc la securitatea fizică, nestabilirea modelelor de meniu de alimentație zilnică în baza recomandărilor medicului nutriționist sau a asistentului dietetician, conform standardului minim de calitate sau lipsuri în gestionarea corespunzătoare a deșeurilor periculoase.
Nu au fost centre a căror activitate să fie suspendată, dintre cele deținătoare de autorizație de funcționare. Au fost depistate anterior controlului 2 centre rezidențiale destinate persoanelor vârstnice clandestine, unul fiind în municipiul Turda, aflându-se în procedură de licențiere, în prezent, iar altul funcționând fără bază legală în localitatea Florești. Acesta din urmă și-a mutat activitatea dintr-o locație în alta, pe măsură ce inspectorii sociali le impuneau licențierea. Acum, cu sprijinul IPJ a fost identificat, activitatea i-a fost suspendată și cei 15 beneficiari au fost relocați la aparținători, la alte centre publice și private sau internați în spital.
Un centru de tip Casă de tip familial aflată în subordinea Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj și-a suspendat activitatea din propria inițiativă o dată cu terminarea cursurilor școlare pentru a îmbunătăți condițiile de funcționare, până în septembrie. Beneficiarii au fost mutați la alte centre similare.
Au fost suspendate parțial centre rezidențiale destinate persoanelor vârstnice după cum urmează:
– 1 Centru a fost sancționat cu suspendarea a 6 camere de la funcționare pentru renovări, urmând ca după verificarea situației, să se procedeze la fel cu toate camerele existente în centru;
– 1 Centru a fost sancționat cu Ordonanță de interzicere a activității privind prepararea de mâncare, deși condițiile erau optime, lipsea autorizația DSVSA, demers deja inițiat.
Autoritățile cu atribuții în evaluarea centrelor rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dizabilități și celor destinate copiilor și aplicarea legii vor urmări aplicarea măsurilor stabilite în urma acțiunilor de control.