Casele de marcat de tip self-checkout din SUA le cer bacșiș clienților. Aceste case automate au provocat scandal și în România.
Din ce în ce mai frecvent, casele de marcat digitale din SUA (self-checkout) solicită bacșișuri de la clienți. Deseori clienții sunt derutați de faptul că li se cere să lase bani în plus și iritați pentru că nu sunt siguri unde se duc acești bani. În cazul caselor de marcat de tip self-chekout, clientul face totul: își scanează produsele, le împachetează, dacă e cazul, și le plătește.
Cumpărături la alt nivel: Casele de marcat digitale cer acum BACȘIȘ. Clienții se întreabă unde ajung banii?!
Aceste case automate au atras deja critici în România, după anunțul unui hypermarket că va renunța la casele de marcat clasice, detractorii spunând printre altele că, în aceste condiții, clientul este transformat în casier. Numai că, potrivit presei de peste ocean, solicitările de bacșișuri devin tot mai frecvente la aceste case de marcat digitale, prezente în cafenele, stadioane sau aeroporturi. Iar cumpărătorii nu sunt încântați să dea banii lor în plus acestor dispozitive.
Un articol recent publicat de Business Insider a remarcat creșterea numărului de case de tip self-checkout care le cer cumpărătorilor un bacșiș la sfârșitul tranzacțiilor. Această solicitare i-a frustrat pe mulți clienți care nu au înțeles de ce să dea bacșiș în condițiile în care nu au avut nici o interacțiune și nici o conversație cu vreun angajat.
Unde se duc banii?
Sursa citată afirmă că a vorbit cu mai mulți clienți. Majoritatea au considerat că indicațiile de bacșiș sunt derutante – mulți s-au întrebat unde se duc banii – deși unii oameni au fost dispuși pentru o taxă suplimentară. Unui client, care a luat o bere dintr-un frigider cu autoservire dintr-un magazin de la stadionul Petco Park din San Diego, i s-a cerut să includă un bacșiș la această comandă.
Proprietarii de afaceri spun că aceste indicaţii automate pot creşte semnificativ bacşişurile şi pot mări salariile pe care le încasează personalului.
Clienţii însă nu sunt mulţumiţi de răspuns: „Ei reduc costurile cu forţa de muncă făcând self-checkout. Deci, ce rost mai are să ceară bacşiş?, a declarat pentru WSJ, Ishita Jamar, studentă în ultimul an.
Specialiştii din zona muncii spun că aşa-numita „creştere a bacşişului” este o modalitate pentru angajatori de a pune responsabilitatea pentru plata angajaţilor pe seama consumatorilor, în loc să crească ei înşişi salariile.