Azomureș, cel mai important producător de îngrășăminte din România, continuă să fie și în 2018
principala alegere a fermierilor români atunci când realizează rețetele de fertilizare pentru terenurile
agricole. Din 2012, Azomureș, este parte integrantă din grupul elvețian Ameropa AG, unul dintre cei
mai mari integratori de inputuri agricole la nivel mondial. Grație investițiilor realizate în ultimii ani pe
platforma Azomureș, care au însumat peste 250 de milioane de Euro, combinatul de la Tîrgu Mureș a
reușit să ofere fermierilor români produse competitive, imediat disponibile prin intermediul unei
rețele de distribuție foarte eficientă.
La mijlocul lunii septembrie, Azomureș a marcat împreună cu angajații Azomureș, aniversarea a 70 de
ani de la înființarea companiei Ameropa. Anul 1948 a reprezentat piatra de temelie a ceea ce este
astăzi compania Ameropa.
Ameropa AG este continuatoarea unei lungi tradiții în domeniul comerțului și investițiilor în
agricultură, începută în anii 1700, în zona Basel, Elveția cu intermedierea tranzacțiilor cu grâne, vite și
alte bunuri. După cel de-al doilea război mondial se înființează în 1948 Ameropa AG (America –
Europa). Compania a fost creată pentru a importa cereale din Statele Unite în Europa și pentru a
exporta ingrășăminte produse în Europa către fermieri din Statele Unite. După 1990 se înregistrează
perioada în care Ameropa începe să își creeze o rețea internațională care depășeste granițele Elveției,
Austriei și Franței, țările în care s-a concentrat cea mai mare activitate până atunci. Procesul începe
din Europa de Est, astfel că au fost dechise birouri în Ungaria, Slovacia, Belarus, Rusia, si contiună cu
extinderea până în Germania, China și Brazilia.
Procesul de dezvoltare continuă și Ameropa ajunge să dețină birouri, filiale și acțiuni în 31 de țări din
întreaga lume. Ameropa a adoptat o politică bazată pe achiziția de active, singură sau în parteneriat.
Ne referim la depozite de cereale, terminale portuare, fabrici de îngrășăminte și centre de distribuție
în Ungaria, Croația, Serbia, România, Kosovo, Egypt, Camerun, Coasta de Fildeș, China, Australia și
Columbia. Cea mai importantă achiziție s-a derulat în 21 martie 2012, adăugând Azomureș și Chimpex
grupului Ameropa. În prezent, Ameropa deține trei companii subsidiare în România: Azomureș,
Ameropa Grains și Chimpex. Cele trei companii formează un lanț de producție și distribuție integrat,
modern și eficient care pornește de la porțile fermelor și se extinde către piețele externe de export.
Datorită activităților, dimensiunii investițiilor și a cotei de piață, cele trei companii contribuie în mare
măsură la succesul și competitivitatea agriculturii românești, incluzând aici infrastructura logistică.
Sarcina Azomureş este de a aduce valoare adăugată agriculturii românesti într-un mod sustenabil, prin
promovarea managementului aplicării corecte a îngrăşămintelor.
Din 2012, de când Azomureş a fost preluat de către integratorul elveţian, Ameropa, activităţile de
producție și marketing au fost concentrate pe piaţa internă, către clientul final, fermierul român.
Consultanţa permanentă agrotehnică dedicată fermierilor români a devenit una din activităţile
principale de marketing, traducându-se în creşterea vânzărilor de fertilizanţi în România, de la 40% la
80% din totalul productiei. Prima parte a rezultatelor s-au vazut încă din al doilea an. Mulţi fermieri
au început să aplice fertilizări mai bine calculate şi complete.
De asemenea, numărul colaboratorilor a crescut semnificativ, astăzi, Azomureş colaborând cu staţiuni
de cercetare, fermieri de top, mari companii din agri-business şi nu numai.
Acest lucru se datorează şi dezvoltării unui sistem de distributie performant care acoperă toate zonele
agricole din România, precum şi a altor servicii (servicii de consiliere, analize de sol, loturi
experimentale, colaborări cu diverşi parteneri din domeniul agricol, materiale promoţionale etc) care
au făcut din Azomureş un partener de încredere pentru fermierii români.
Mai mult de atât, activităţile de marketing au fost susţinute şi de o abordare conceptuală – conceptul
4C- 4 Reguli de Aplicare Corectă a Fertilizanţilor, regulile care promovează cele mai bune şi adaptate
soluţii fermierilor români asigurând productivitatea culturilor şi protejând în acelaşi timp mediul
înconjurător.
Pornind de la nevoia de informare şi de colaborare directă cu fermierii, s-a demarat campania de
promovare sub denumirea de „ Caravana Azomureş”, o componentă importantă a politicii de
marketing aferentă companiei. Ea se organizează la începutul fiecărui sezon agricol, primăvara şi
toamna, iar ca şi participanţi sunt fermieri în număr de la 20 la 1000. La primele întâlniri,
departamentul Marketing&Vânzări avea să constate că una dintre cele mai mari probleme ale
agriculturii din România este lipsa de informare, unor fermieri fiindu-le dificil să alcătuiască un plan
complet de fertilizare. În cadrul acestei acţiuni, sunt efectuate prezentări de către inginerii agronomi
şi reprezentanţii comerciali Azomureș, care oferă fermierilor informaţii valoroase despre produsele
Azomureş, produsele noi lansate, recomandări de fertilizare pentru diferite culturi etc.
De exemplu, recent, la Ziua Porumbului organizată la Vezendiu, judeţul Satu Mare s-a prezentat
schema de fertilizare pe un lot comercial, unde s-a utilizat un produs lansat acum 3 ani, NPK +Mg+S
extras din Kieserit. An de an, produsul a dobândit notorietate pe piaţă, semn că rezultatele utilizării lui
au fost semnificative.
Pe lângă alte materiale promotionale utile fermierilor, nelipsit la aceste întâlniri este „ Ghidul practic
– Nutriţia minerală a plantelor”, un catalog care are menirea de a veni în sprijinul fermierilor prin
detaliile pe care le conţine, atat în ceea ce priveşte tipul de îngrăşăminte Azomureş cu toate
caracteristicile tehnice, cât şi perioada optimă de folosire, doza, mod de folosire, precum şi alţi factori
care influentează scopul final şi cel mai important, acela ca fermierii să obtină o producţie la parametrii
superiori, respectiv cantitate şi calitate sporită a culturilor agricole. Ghidul este editat de
departamentul Marketing/Vânzări, este distribuit gratuit fermierilor români din toată ţara şi reuşeşte
să informeze cu succes sectorul agricol. Până în momentul de faţă, s-au distribuit peste 15.000 de
exemplare la evenimentele unde a participat Azomureş.
Produsele Azomureş garantează o fertilizare bogată în substanţe nutritive, cu rezultate directe asupra
creşterii cantităţii şi calităţii produselor agricole. Prin produsele sale, Azomureş este pregătit să
răspundă tuturor cererilor fermierilor adaptate la nevoile fermelor. Oferă soluţii complete de
fertilizare, produse pe baîă de azot- N, dar si îngrăşăminte complexe cu azot-N, fosfor- P şi potasiu- K,
plus elemente secundare – Ca, S şi Mg şi microelemente – B si Zn, îngrășăminte lichide – UAN şi
solide…deci toata gama de elemente nutritive pentru plante. Mai mult de atât, pornind de la
principalul obiectiv al unei agriculturi sustenabile, cel de a garanta producţii ridicate în condiţii de
siguranţa alimentară protejând în acelaţi timp mediul înconjurător, toate activităţile de producţie ale
acestor produse sunt orientate prin utilizarea unor tehnologii cu materie primă de cea mai bună
calitate care provine din surse naturale, fiind mai prietenoasă cu mediul.
Odată cu reorientarea spre piaţa internă, strategia Azomureş este ca în fiecare an să dezvolte produse
noi adaptate la condiţiile solului, climatice şi producţii scontate. S-a început cu urea granulată, rezultat
al investiţiilor în noua fabrica de Uree. S-a continuat cu plus valoare îngrăşămintelor complexe de tip
NP şi NPK prin adăugarea de S şi Mg în compoziții, înregistrând comenzi însemnate, dovadă că
produsele sunt apreciate în piaţă, iar în testare alte formule îmbogăţite. Echipa de ingineri agronomi
din Azomureș recomandă ca fertilizările de bază să se facă cu îngrăşăminte complexe echilibrate din
punct de vedere al conţinutului de elemente nutritive, şi cele faziale cu îngrășăminte azotoase sau
azotoase îmbogăţite, după caz. Totodată, se recomandă ca fertilizările pe vegetaţie să fie fracţionate
în două sau mai multe faze pentru valorificarea eficientă a utilizării îngrășămintelor și protejarea
mediului. Dovada că produsele Azomureș sunt în continuare un etalon pentru agricultura românească
este gradul ridicat de utilizare în rândul fermierilor din România: în 2017 peste 50 % din culturile
agricole locale au fost fertilizate cu produse Azomureș.
Mihai Anitei
Director General
AZOMURES SA