Proiectul Canalului Bucureşti – Dunăre – Marea Neagră, pe care Nicolae Ceauşescu voia să îl termine înainte de Congresul al XIV-lea al PCR, revine din nou în actualitate după ce au apărut blocaje pe Dunăre din cauza transporturilor venite din Ucraina.
Canalul Bucureşti-Dunăre-Marea Neagră, visul lui Ceauşescu, ar putea fi realizat cu bani europeni
Lucrările la canal au început în anul 1986, iar până în anul 1989, a fost executat în proporţie de 60%. Acum, autorităţile au aprobat refacerea studiului de fezabilitate pentru obţinerea finanţării europene. Costurile investiţiei se ridică la 1,7 miliarde de euro.
„Cele două râuri Dâmboviţa şi Argeş de la Bucureşti vor fi barate, acolo apa va veni gravitaţional cu costuri mult mai mici, dezvoltăm agricultura cu irigaţii toată zona piscicolă, locuri de muncă, turism şi să nu uităm că 80 la sută din lucrare a fost executată”, a spus Daniel Georgescu, director general Administraţia Canalelor Navigabile, pentru Ştirile PRO TV.
Astfel, Capitala ar putea fi legată de Portul Constanţa şi de alte oraşe europene care au porturi la Dunăre. Artera navigabilă ar fi cea mai rapidă şi ieftină pentru transporturile de marfă, mai ales acum când toate porturile româneşti sub blocate cu mărfuri din Ucraina. Noile rute vor putea fi folosite inclusiv turistic şi pentru agricultură.
Citeste mai mult: adev.ro/rciy13
Inginerul Chiriac Avădanei este cel care a primit ordin din partea fostului dictator, Nicolae Ceaușescu de a proiecta canalul Dunăre-Marea Neagră. Consiliul de Miniștri decidea în data de 25 mai 1949 demararea lucrărirlor pentru construirea acestui canal.
Deținuții au fost cei care au lucrat la canal, astfel că în anul 1952, numărul acestora reprezenta aproximativ 80% din forța de muncă în cadrul proiectului. Muncitorii erau împărțiți în colonii, astfel că liderul coloniei de la Cernavodă era Florian Cormoș.
Cât timp s-a aflat la conducerea coloniei, din acțiunile sale a rezultat moartea a 115 deținuți politici. Cu toate că Florian Cormoș a fost condamnat la moarte, după patru ani, acesta a fost amnistiat. Lucrările la canal au fost sistate în anul 1953, pentru a fi reluate două decenii mai târziu.
Magistrala Albastră poartă semnătura inginerului Chiriac Avădanei, fiind desemnat de către Nicolae Ceaușescu să proiecteze construcția. Proiectarea a început la 10 iulie 1973 și dacă la început, echipa număra 185 de persoane, ulterior, aceasta a crescut la 225 de specialiști în domeniu.