Leonard Borlovan este unul dintre cei mai talentați tineri din Motorsportul românesc. Numit încă din copilărie „Micul Schumi” , Leonard a câștigat toate seriile în care a participat. Anul trecut a reușit să câștige Radical Romania SR1 Cup, o nouă competiție de prototipuri în țara noastră, menită să ridice nivelul Motorsportului românesc. Leo provine dintr-o familie cu istorie în acest domeniu, primind mult sprijin din partea celor dragi. Pentru cei ce încă nu îl cunosc, ar trebui să vă faceți timp pentru a viziona o cursă fiindcă Leo merită susținerea noastră. Totodată, el a încercat apropierea față de fani prin crearea unui merch, iar produsele pot fi găsite pe GP24.ro.
INTERVIU cu Leonard Borlovan, unul dintre cei mai talentați tineri din Motorsportul românesc (moderat de Amalia Hațegan)
Leo, la doar 3 ani pilotai un kart în Croația, devenind cel mai tanar pilot care parcurge un tur pe pista. Știu că tatăl tău a susținut puternic pasiunea ta în Motorsport, el fiind de asemenea pilot de raliuri . Cât de important este Motorsport-ul în familia Borlovan? Cum crezi că ar fi arătat cariera ta fără susținerea familiei?
Pasiunea pentru motorsport începe chiar de la bunicul meu. El a fost primul arbitru internațional pe care l-a avut România și ,de asemenea, a participat și el rally, la Viteză în Coastă.Tata a preluat ștafeta, iar mai apoi eu, deci chiar pot spune că e moștenire de familie. Fără tata, nu cred câ îmi puteam dezvolta această pasiune, el m-a adus la circuit la doar 3 ani, cum ai menționat și tu, dar m-a și susținut mereu, m-a ajutat să evoluez. Sunt veșnic recunoscător că am avut privilegiul de a-l avea pe tatăl meu ca și antrenor, s-a vazut o diferență, tata fiind și el pilot de curse, multiplu campion național de raliuri, viteză în coastă și denumit Maestru al Sportului. În legătură cu recordul, chiar este o chestiune pe care doresc să o clarific. Deși e record, nu e trecut în Cartea Recordurilor pentru că ei nu promovează sporturile extreme în rândul copiilor atât de mici, dar este menționat în studiile de specialitate. Insă în ciuda acestui record neoficializat, la momentul de față mă laud cu doar 9 titluri naționale, 7 la karting și 2 la automobilism, ultimul fiind titlul de campion cucerit chiar anul trecut la noua serie de prototipuri Radical Romanian Cup.
Leo, până acum am discutat acest subiect cu toți cei implicați în Motorsport și m-aș bucura să îl abordez și cu tine. Cât de greu este să fii român în Motorsport ? Consideri că ar fi arătat diferit cariera ta sub alt steag?
De câțiva ani, am început să observ unele impedimente fiindcă sunt român. Probabil aș fi avut alte șanse dacă concuram pentru o altă țară, dar sunt obișnuit aici,știu ce am de făcut. Nu îmi dau seama cât de diferit ar fi arătat situația în străinătate, dar cred că ar fi fost mai multe șanse. În țări precum Germania sau Italia Motorsportul e mult mai susținut, federațiile sunt mult mai implicate. La noi exista 3 circuite de karting dintre care 2 de cel mai înalt nivel și 2 de automobilism ceea ce este destul de bine aș putea spune chiar dacă se poate și mai bine, însă lipsa infrastructurii este un obstacol în calea creșterii notorietății competițiilor din România și acest lucru automat afectează și piloții. Kartingul este de mult timp la un nivel foarte ridicat in România. În România se poate practica Karting de nivel mondial, însă când se face trecerea la automobilism, nu este același nivel, nici măcar pe aproape, momentan.
Anul 2020 s-a dovedit a fi o adevărată provocare pentru toți, dar îmi permit să spun că sportivii au făcut parte dintr-una din cele mai afectate categorii. Nu s-au mai putut organiza competiții fizic, dar în Motorsport ați avut parte de curse online, astfel reușind să păstrați contactul cu acest sport și cu fanii, care au avut șansa de a fi spectatori de acasă. Cum ai reușit să te menții în formă? Au fost benefice aceste întreceri desfășurate în mediul virtual?
Da, categoric. Pot spune că 110% au fost benefice aceste curse. Contactul cu lumea pasionată de Motorsport a fost minunat, i-am simțit aproape în acele clipe grele. Am avut cursă în fiecare weekend din martie până în mai. În timp ce toate sporturile erau inactive, noi eram mereu prezenți, fanii aveau șansa să trăiască momente minunate deși poate erau greu încercați de pandemie, deci acest format a explodat. Toți piloții erau acolo, indiferent de cât de buni erau pe simulator. În România erau 2 campionate, unul organizat de Federație, pe care l-am terminat pe locul 3, iar altul organizat de Racing League Romania. A fost un plus pentru toată lumea. Multe curse au fost bară la bară, deci telespectatorii au avut parte de spectacol, iar noi,piloții, am câștigat experiență. De exemplu, ne-am întrecut cu un galez, care este campion Mondial pe simulator. Ținând cont de context, cursele virtuale au fost fix ce aveam nevoie.
Radical Romanian Cup este o competiție nouă în țara noastră, anul trecut desfășurându-se prima ediție in tara, pe care ai și reușit sa o câștigi. Care sunt avantajele pe care le aduce acest nou format Motorsportului românesc ?
Radical a adus un mare plus în România. Nu a mai fost până acum un campionat doar cu prototipuri. A luat o amploare destul de mare, care sigur se va amplifica. Au fost mulți piloți pentru primul an și pentru posibilitățile din România. A fost o surpriză pentru cei din străinătate acest campionat, nu se așteptau ca Radical să investească aici. Personal, m-am bucurat la maxim de campionatul de anul trecut. Nu știam în ce direcție să mă duc, deci chiar a fost un an fantastic pentru mine și pentru Motorsportul românesc datorită Radical.
Cursele de anul acesta de la Radical te-au dus in toate extremele, de la temperaturi de 35 de grade Celsius la Targu-Mures la ploi torentiale. Care sunt conditiile meteo care il avantajeaza pe Leo Borlovan?
Mă avantajează o ploaie. De cele mai multe ori este neașteptată, cum a fost și în cea de-a treia etapă de la Radical. Cred că și la karting este un avantaj. Eu de cele mai multe ori am putut face diferența pe ploaie. În 2014, eram alături de cei de la JMS și testam un kart nou pe piață, care nu era foarte competitiv. Datorită ploii am ajuns de pe 4 pe 1 în doar câteva viraje, deci ploaia egalizează șansele piloților. Deși îmi place foarte mult pe ploaie, prefer cursele pe uscat. După ce mă antrenez 3-4 zile pe uscat, e mai sănătos să concurez în aceleași condiții, deși nu e același spectacol.
Din punctul meu de vedere, în ultimii ani, Motorsportul a început sa se dezvolte in România. Serialul Drive To Survive și rivalitatea Max Verstappen- Lewis Hamilton atrag tot mai mulți fani, in consecință și copiii la circuite. Care este cu adevărat situația motorsportului in România ? Au apărut schimbări de la momentul în care ai început tu sau inca este mult in urma a celor din strainatate?
Pot afirma că este puțin în urmă față de ce se întâmplă în străinătate. În multe situații au apărut conflicte de interese, dar nu pot spune că Motorsportul românesc nu se află în dezvoltare. Potențialul României este destul de mare aș spune, dar mai este destul până să fie atins. Dacă “s-ar lua de mână” oamenii care pot într-adevăr face schimbări, sigur totul ar arăta mult mai bine.
Recent te-ai întors de la Portimao, o alta competiție organizata de cei de la Radical, dar intr-o clasa superioară. Putem spune ca aceasta participare anunța revenirea ta in Motorsportul internațional ?
În primul rând, Portimao a fost cu totul diferit față de ce am făcut până acum. Circuitul s-a reîmprospătat datorită Formulei 1, arată foarte bine, condițiile sunt de cel mai înalt nivel. A fost o experiență unică și un concurs internațional unde și eu
, și colegii mei am putut să arătăm ca și piloți că suntem la același nivel și poate la un nivel mai înalt decât englezii, americanii, ibericii etc. Într-adevăr, a fost o revenire, dar anul acesta încă am planuri de plan național pentru a-mi crește imaginea și capitalul de imagine. În Motorsport este nevoie de sponsori, deci doresc să dezvolt relația mea cu sponsorii români pentru că am ce să le ofer în schimb.
Leo, de la 3 ani ești implicat in Motorsport. Inclusiv studiile tale sunt orientate înspre acest domeniu, fiind student in cadrul Politehnicei Timișoara. Care sunt planurile tale de viitor? Cum ar fi viata lui Leo Borlovan fara Motorsport?
E clar că mă îndrept spre domeniul automobilismului, facultatea e un plan B tot în acest domeniu, dar nu vreau să o neglijez. Nu îmi văd viitorul fără Motorsport. Chiar dacă nu voi reuși ca pilot, vreau să rămân în domeniu. Momentan lucrez și cu copii impreună cu tatăl meu, fratele meu și echipa Bortov Racing Team (BRT) cu care am obținut numeroase titluri de campion la karting și vreau să păstrez aceste activități în paralel cu cariera mea de pilot. Anul trecut am participat cu un elev in Campionatul Mondial de Karting (WSK), iar anul acesta plănuiesc să particip în Campionatul National cu alt elev. Îmi aduc aminte de perioada în care eram ca ei și simt că le pot explica unele situații mai bine decât alții. Faptul că și eu am început acest sport foarte devreme este un atuu. Cu facultatea, vreau să absorb cât mai multe informații, să știu cât mai multe informații despre acest domeniu. Este foarte bine ca un pilot să știe cât mai multe detalii tehnice ale mașinii.
Visul tau a fost acela de a ajunge pilot de Formula 1.Multi cititori sunt pasionati ai clasei regine, deci as vrea sa te rog sa ne spui cat de grea este intrarea in Formula1. Conteaza mai mult talentul sau resursele financiare?
În momentul de față, Formula 1 este foarte diferită față de anii 2000. Nu aș vrea să spun că contează mai mult banii, dar într-o mică măsură așa e. Am văzut cazuri cu piloți care au câștigat în toate seriile suport și nu au reușit să intre în F1, deci situația financiară face diferența. Contează și talentul, bineînțeles, banii nu sunt totul. E o diferență în a fi bun și a fi de elită. Iar pe langă talent mult și la fel de mulți bani, undeva trebuie să fie și norocul.
In anul 2021, Motorsport-ul a devenit un fenomen in tara noastra. Batalia de pe circuit dintre campionul mondial Max Verstappen si britanicul Lewis Hamilton le-a deschis celor din fata televizoarelor noi orizonturi, atragandu-i din ce in ce mai mult. Te rog sa le transmiti un mesaj celor de acasa si sa le spui unde te pot vedea, pentru ca stilul tau de pilotaj si cursele tale sunt absolut fantastice, iar sustinerea lor este extraordinar de importanta.
Sper să se bucure de curse și să mă urmărească cu plăcere. Pe mine mă pot vedea pe Facebook, YouTube, toate știrile importante pe website-ul meu www.leo-borlovan.racing sau pe canalele de sport din țară. Ne dorim să urmărească evoluția noastră, a piloților români, fiindcă și noi avem nevoie de susținere. Îi așteptăm pe circuite, așteptăm tinere talente la circuit.
Motorsportul în România trebuie să continue, așteptăm o generație care să ne întreacă, dar nici noi nu renunțăm , mai avem multe de arătat. Le mulțumesc din suflet tuturor celor care mă susțin !